KΓΈbenhavns Lufthavn

Så er vi pakket og klar til 3 måneder med masser af spændende oplevelser. Vi glæder os og er spændte på hvad der venter os.

Peninsula Excelsior Hotel

Så er vi fremme i Singapore efter 12 timers flyvetur.

Singapore

Godt nytår!

2. januar forlod vi Singapore efter 3 dage som storby turister.

Singapore Zoo med en masse fine dyr og med en ægte slange (en lille én af slagsen) siddende på en gren (heldigvis var Nanna ikke i nærheden).

Gardens by the Bay med flotte blomster og et indendørs ”vandfald” og et skybrud på vej hjem der føltes som et ægte vandfald.

Nytårsaften blev lidt af en fuser for alle mand, men vi kunne starte 2019 med en tur i poolen og så var det hurtigt lagt bag os.

Marina Bay Sands med fantastisk udsigt over Singapore fra 57. etage.

6 timer og 40 minutter i fly påny og så er næste stop Cairns og Campervan.

Cairns

Så er vi klar til tre uger på farten. Først 65 km nord inden vi stikker snuden syd for at ende i Brisbane den 24. januar.

Tropic Breeze Caravan Park

Fra Cairns kørte vi en times tid nord og slog lejr i Port Douglas. Dagene her blev brugt på at lære vores nye hjem at kende.

Vi tog en slappe dag med pool tur, en tur rundt i byen (som ikke er stor) og en tur på stranden.

Heroppe i troperne er det regntid og lavsæson. Vandet er dejligt varmt, men fyldt med stingers og saltvandskrokodiller - så badning i havet er KUN inden for de områder som er afmærkede og afskærmede med net og KUN når livredderen er på vagt.

Vi har været end tur i Kuranda en lille landsby i regnskoven.

6. januar begyndte vi turen sydpå med næste stop på South Mission Beach om 215 km.

Big4 Beachcomber Coconut Holiday Park

En fuld dag ved poolen her på South Mission Beach.

Og så går turen videre mod Townsville 235 km længere sydpå.

Rowes Bay Beachfront Holiday Park

Så er vi i Townsville.

På vejen hertil gjorde vi holdt i Tully. En lille flække med en gennemsnitligt mænde nedbør på ca. 4.000 mm og rekorden for højeste mængde nedbør på et år (1950) i et befolket område i Australien på 7.900 mm. Til sammenligning er tallene for Danmark henholdsvis ca. 750 mm og 900 mm.

Med det i mente, og at vi er midt i regntiden her, må vi prise os lykkelige for indtil nu, kun at have haft regn en enkelt nat og det blev her i Townsville.

Tiden i Townsville blev brugt på en tur til \240og rundt på Magnetic Island - navngivet af Captain Cook, fordi han mente at øen havde en magnetisk påvirkning på hans kompas da han i 1770 sejlede forbi.

BIG4 Adventure Whitsunday Resort

10. januar gik turen 275 km fra Townsville mod Airlie Beach.

Og her lærte vi lidt om regntid, oversvømmelser og bedste alternative rute. Hård regn skabte oversvømmelser længere fremme på vores rute. Vi stod med valget mellem den bedste alternative rute med en ekstra 5 timers køretid eller at stoppe i næste by og håbe på at vejen ville blive åbnet igen senere på dagen.

Det var flest tilhængere til sidste løsning. Så det blev til en 7 timer lang frokostpause i Ayr.

Vi kom ud på aftenen frem til Airlie Beach.

Fredag stod den på campingpladsens badeland.

Og da de utjekkede forældre ikke havde fået booket turen til Whitsundays i tide bliver det til en ekstra dag i badeland lørdag også. Børnene har tilgivet os ;-)

Whitsunday Islands National Park

Dagstur til Whitsundays. Skuffende snorkling, mega turistet og det høvlede ned til tider. Men bestemt smukt og sejlturen var lige så god som en tur i Tivoli.

Vel tilbage hoppede vi i Camperen og kørte lidt syd på for at æde \240lidt af morgendagens ellers lange tur.

Puma Coningsby

Puma Coningsby Stop Area. Et truck stop klods op af hovedvejen og uden campingpladsens strøm til aircondition - men efter dagens tur til Whitsundays sov vi alle godt trods støj og varme.

Riverside Tourist Park

Rockhampton

Yeppoon Lagoon

Efter Rockhampton lagde vi vejen forbi Yeepoon Lagoon - en relativt nyåbnet kommunal pool. Mega lækker og så koster den gratis 👍

Benaraby Public Campgrounds

Fra Yeppoon kørte vi igen en aftentur videre syd og overnattede på Benaraby Public Campgrounds. En gratis vejside plads med lidt sparsomme faciliteter.

Fraser Coast Beachfront Tourist Parks | Torquay

Hervey Bay, seaside camping når det er bedst. Hygge, badning, lektielæsning og på vores aftentur på molen mødte vi to drenge som havde fanget en haj og en tun.

Noosa Caravan Park, 143 Moorindil St, Tewantin QLD 4565, Australien

Noosa

Her havde vi et længere stop på hele fire overnatninger. Engang hippiernes surferparadis, nu de rige yuppiers legeplads. Så stemningen ligger vel et sted midt imellem. Vi boede på en campingplads lidt uden for det hele.

Første dag tog vi en slapper på campingpladsen, hvor drengene lavede brunch. Vi lavede konkurrencer i poolen, og Tobias overvandt skrækken og springer nu på hovedet. Om aftenen spillede vi spil og havde \240filmhygge i camperen.

Dagen efter tog vi bussen og færgen ud til Noosa Head og så os lidt omkring.

Tredje dag kørte vi ud til vandet og spiste morgenmad. Derefter til nationalparken og gik en lille tur på et par timer, hvor vi endelig alle fik spottet vores første koala :-)

Newmarket Gardens Caravan Park

Brisbane er nået. Vi har en enkelt dag her til at se os lidt omkring inden vi på torsdag afleverer camperen og flyver til Sydney.

Det tager lidt tid at få lavet film og ikke mindst at finde internetforbindelser det er stabile og hurtige nok til at få dem lagt op. \240Så de bliver lagt på tidligere indlæg efterhånden som de bliver færdige og uploadet :-)

Old Leura Dairy

Så har vi taget afsked med Maui (vores camper), er fløjet til Sydney og kørt direkte derfra halvanden times kørsel op til Blue Mountains.

Her bor vi i en hyggelig fin hytte i et gammelt nedlagt mejeri.

Storslået natur - bjerge beklædt med primært eukalyptus træer - hvis olie giver bjergene deres blå skær.

Vi så bjerge, vandfald, gik ture, så solnedgang, mødte vores første kænguru og havde stopdans konkurrence - endnu en del af det familie-OL som ungerne har opfundet :-)

Adina Apartment Hotel Sydney Surry Hills

Vi ankom tilbage i Sydney på Australia Day så der var stor fest i hele byen.

Vores lejlighed lå i Surrey Hills, et hyggeligt kvarter lidt uden for centrum med god lokal stemning og masser af hyggelige butikker, cafeer og restauranter.

Da vi havde pakket ud tog vi ned til Circular Quay og fejrede Australia Day med musik, underholdning og et ordenligt festfyrværkeri.

Transporten rund i byen forgik med bus. På første hele dag kørte vi igen til Circular Quay, gik igennem the Rocks og fik et slag gratis minigolf, og derefter videre til Harbour Bridge. Efter en frokost gik vi tilbage til Operahuset og sluttede af med en tur igennem Botanisk Have.

På dag to startede vi med lidt shopping og mødtes med Kristian, som var på tur til Sidney, til frokost, en spadseretur til Darling Harbour en is og en øl, inden vi tog havnebussen hjemad.

Dag tre stod på tur til Bondi Beach.

Og dag fire gik vi rundt i lokalkvartetet og sugede stemningen til os. Da ungerne havde fået nok blev de installeret i lejligheden mens mor og far sugede lidt mere stemning til sig ;-)

Yulara Coach Campground

Første dag på vores tre-dages “red centre safari” blev lidt af et helvede.

Uluru - Ayers Rock og naturen omkring var mega flot og meget anderledes. Men kombinationen af ekstrem varme, for lidt frokost, et par timers tidsforskel, sen aftensmad gjorde ikke nogen godt. Værst ramt var Tobias med mega hovedpine og opkast.

Ikke nogen ideel start på outback eventyret - men alle mand klarede sig igennem dagen og fandt til sidst ro i vores permanente telte i første Camp i Yulara ved Ayers Rock.

Første kig til Uluru.

Farverne midt på dagen.

Vores 4WD bus.

Fluenet var en nødvendighed.

Farverne ved solnedgang.

Farverne lige efter solnedgang.

Kings Creek Cattle Station Bush Camp

Lidt søvn og noget morgenmad hjalp på både krop og sjæl - så selvom vi var lidt trætte da vi blev vækket kl. 4, var alle igen ved godt mod.

Afgang fra campen med alt pakket kl. 5.15 og derfra ud og se solopgang.

Detefter kørte vi til Kata-Tjuta (The Olgas) til en 6-7 km lang vandretur i Valley of the Winds.

Efter den omgang kørte vi til en campingplads hvor den stod den på frokost - burgere og hotdogs frisk fra grill. Efterfulgt af en tur i poolen og som en tiltrængt bonus et stop på benzintanken, hvor vi kunne købe is, koldt vand og kolde colaer. Helt ubeskriveligt dejligt i 40-45 graders varme midt ude i ingenting og med ingenting :-)

Med følelsen af at være blevet mennesker satte vi kurs mod Kings Canyon og næste camp - godt tre timers kørsel fra Yulara.

Alice on Todd Apartments

Sidste dag på vores outback tur var det igen op kl. 4 til morgenmad efterfulgt af solopgang og 5 km vandretur ved Kings Canyon.

Derefter frokost ved Kings Creek Cattle Station, hvorefter vi satte kurs mod Alice Springs - en god del af de 300 km på grusvej :-)

Vi gjorde holdt på en tankstation med en meget legesyg hund og to “kæle” slanger. De første levende slanger vi har mødt i Australien. Den lille pyton tog vores guide ud og viste frem, mens den store på 4 meter blev i buret. Nanna holdt sig på behørig afstand!

BreakFree Adelaide

Vi havde to overnatninger i Adelaide. Tiden blev mest brugt på lidt shopping og vaden rundt i byen.

Højdepunktet her var helt klart at mødes med Nam og Jan. Nam mødte Nanna og jeg i Vietnam i 2007 - et helt tilfældigt møde ved billetkontoret ved toget til Sapa. Dengang hed han ikke Nam men Roger. Skæbnen ville at vi skulle støde på Roger indtil flere gange på vores tur rundt i Vietnam og vi lærte mere og mere om hinanden hver gang vi mødtes. Vores rejse sluttede, mens Roger fortsatte sin, Laos, Cambodia, Indien, Nepal. Undervejs blev Roger til Namgyal, en spændende rejse og en spændende person som vi har fulgt på sidelinjen via Facebook. Nu bor Nam så i Adelaide Hills sammen med Jan. Så vi skrev og hørte om de havde lyst at mødes.

Det havde de heldigvis - så vi mødtes til et par øl og havde et helt fantastisk gensyn! Vi skiltes efter et par hyggelige timer med invitation om at kigge forbi deres hus med camperen på vej tilbage fra Kangeroo Island.

Emu Bay Campground

Tobias og Thomas hentede vores nye camper - helt magen til den første. Hentede bagage og pigerne på hotellet, hvorefter vi kørte ud og fik fyldt køleskabet. Så gik turen mod Cape Jervis og eftermiddags færgen til Kangeroo Island.

Vel ankommet i Penneshaw fik vi os noget pizza og kærte herefter til Emu Bay Campground, hvor vi overnattede. Vi havde ikke kørt længe før vi mødte de første wallabies og kænguruer - så det er ikke for sjov at øen hedder det den gør!

Western KI Caravan Park

Det var mørkt da vi ankom til Emu Bay, men sikke et sted at vågne op. Den slags bliver man glad i låget af.

Efter morgenmaden kørte vi til Stokes Bay, hvor vi badede i en “Rock Pool”, spiste frokost og fik is.

Så gik turen til Western KI Caravan Park, vores stop for natten. Udover os og de andre campister, boede indtil flere koalaer, wallabies og kænguruer - super hyggeligt!

Vi havde ham her som “overbo” :-)

Vivonne Bay Campground

Vi sartede dagen med en tur i Flinders Chase nationalpark og Remarkable Rocks.

Vi så sæler og koalaer.

Vivonne Bay Campground.

Jan & Nam’s House

Efter morgenmad og tandbørstning (uden slanger) var vi ude at se sæler.

Frokost i det fri og ellers gik meget af dagen med at køre tilbage mod færgen, sejle tilbage til fastlandet, handle ind og køre op til Jan og Nam som jo tidligere havde inviteret os til at overnatte i deres forhave.

Vi ankom ret sent, så ungerne blev puttet og så sad vi og sludrede og fik nogle øl med Jan og Nam.

Sea Vu Caravan Park

Dagen startede i Jan og Nam’s forhave med deres to alpakaer, som var noget skeptiske til hvad det hvide monstrum lavede i deres have.

Jan havde skåret noget frugt som børnene kunne fodre dem med. Men de skulle ikke nyde noget af sådan nogle mærkelige små mennesker, de løb deres vej hver gang ungerne kom i nærheden. Nanna og jeg kunne få lov at servere et par enkelte stykker, men ellers så de vist helst at vi bare forlod deres domæne.

Jan havde lavet lækker morgenmad som vi spiste sammen inden hun skulle køre på arbejde.

Nam viste os sin køkkenhave og fyldte en pose med lækre grøntsager til os, inden det var tid til at tage afsked efter endnu et herligt gensyn. Vi håber på besøg i København!

På vores vej videre slog vi et smut ind på en legetøjsfabrik/dyrepark som Jan og Nam havde anbefalet. Bevæbnet med en spand dyremad blev vi venner med både geder, får, alpakaer, påfugle, wallabies og kænguruer. Det var en sjov oplevelse, specielt kænguruerne, der som det kan ses var helt trygge ved mennesker.

Herfra kørte vi videre mod Robe, hvor vi overnattede på Sea Vu Caravan Park.

Blue Lake Holiday Park

Fra Robe kørte vi til Mount Gambier, hvor vi boede ved Blue Lake.

Vi gik en tur rundt om søen, med tre meget sure børn som absolut ikke gad trave de ca. 6 kilometer der var. Det hjalp lidt på humøret da vi faldt over en ”fitness station” på vejen.

Southcombe Caravan Park

Southcombe Caravan Park, Port Fairy

Vi skulle egentlig bare have været her en enkelt nat. Men det regnede, blæste og var kun 13 grader da vi vågnede imorges (ca. 30 grader mindre end det højeste vi har oplevet!), så vi valgte at blive en ekstra dag. Den har vi brugt på camper-hygge iført lange bukser og fleece. Og da vi alle var ved at få kuller gik vi en tur på stranden og blev blæst lidt igennem :-)

Johanna Beach GOW Campsite

En dag med mange stop for at gå af stier og se flotte sten og hav...nårjh endnu en stor sten ;-)

Sluttede dagen på freecamp med flot solnedgang og bølgebrus.

BIG4 Anglesea Holiday Park

Dagen startede med en tur på stranden inden vi kørte mod Anglesea.

Og så var vi lige et smut inde og gå en lille tur og se et vandfald på vejen.

...

Vi havde en hel dag i Anglesea. Den blev brugt på læsning, iPad, i den indendørs pool og en gåur ind til “byen”.

Her er et lille video sammendrag fra vores uge på Great Ocean Road.

Adina Apartment Hotel St Kilda Melbourne

Efter Great Ocean Road glædede vi os alle til lidt byliv igen - og Melbourne leverede.

Vi boede i St. Kilda ca. 20 minutter med sporvogn fra centrum.

Efter at have afleveret rejsegods og familie på hotellet, blev bilen afleveret med godt og vel 1.800 km på triptælleren.

Om aftenen tog vi ned til St. Kilda Marina, spiste is, så solnedgang og ventede på at pingvinerne skulle gå i land. Vi var trætte så efter en til halvanden pingvin gik vi hjem igen.

Søndag stod den på byvandring. Der skulle kigges vinduer og opleves by.

Mandag gik turen rundt i de lidt mere “off-the-beaten-track” områder og en tur gennem botanisk have.

Tirsdag var vi på marked, universitetet, biblioteket, i fængsel og på gader og stræder og se på street art.

Og Tobias fik tygget sig gennem den første af de to Iqbal bæger han har med.

Onsdag var vi på tur rundt i St. Kilda inden turen om aftenen fik videre til Christchurch, New Zealand.

Og som rosinen i pølseenden - en video fra Melbourne.

JUCY Snooze Christchurch

Christchurch, New Zealand

Onsdag tog vi afsked med Australien og fløj fra Melbourne til Christchurch på sydøen i New Zealand.

Vi ankom midnat og overnattede på hotel i lufthavnen.

Torsdag hentede vi vores camper, fik flyttet ind i den og handlet ind. Derefter kørte vi ind og kiggede os lidt omkring i Christchurch.

En hyggelig by, som dog stadig meget bærer præg af de to jordskælv som ramte byen i 2010 og 2011.

Efter aftensmad og is kørte vi sydpå ud af byen og fandt et sted at slå lejer.

Waihora Park Reserve Campsite

Super fint naturplads hvor vi ankom sent efter Christchurch og kørte næste morgen efter morgenmaden.

Akaroa TOP 10 Holiday Park

Akoroa, Banks Peninsula

En lille fransk inspireret ferieby, hvis oprindelige indbyggere var franskmænd.

Vi brugte eftermiddagen på camperhygge og lektielæsning.

Caroline Bay

Caroline Bay, Timaru

Free camping mellem strand og containerhavn.

Aftenen blev brugt på kortspil - vi er ved at lære ungerne at spille 500.

Efter solnedgang gik vi ned for at spotte pingviner - men efter at have talt med en af de pingvin-spotter-frivillige, blev vi enige om, ikke at vente på den ene pingvin som måske ville komme. Vi venter til Otago Peninsula, hvor der skulle være flere af dem.

Og så er det blevet noget mere koldt og vådt - så vi har nu for første gang pakket regnjakkerne ud. Og vi overvejer om vi måske skal købe noget uldent undertøj, for det har vi altså ikke pakket ned. Men på en måde meget hyggeligt :-)

Portobello Village Tourist Park

Portobello Village Tourist Park, Otago Peninsula

Super fin kystvej fra Dunedin til Portobello.

Sådan ser plads 40 ud. På den anden side af vejen bor en pony, så Karla har sagt at vi ikke skal være bekymrede hvis hun ikke er her i morgen tidlig. Så er hun bare gået over for at fodre hesten 😂❤️

Og sådan ser der ud ved siden af plads nummer 40....vi er ikke alene :-)

Vi havde to overnatninger i Portobello. Og havde mange fine dyre-oplevelser her.

På den anden side af vejen boede en lille hest/pony som pigerne døbte Gumle. Han var sjov at fodre, så ham havde vi også på kost i et par dage.

Et kvarters kørsel fra campingpladsen lå et sted hvor vi om dagen så albatrosser, sæler og kaniner. Og om aftenen blå øjede pingviner - den mindste pingvin-art i verden.

De er altså nuttede sådan nogle pingviner.

Curio Bay Camping Ground

Vi blev modtaget af en kæmpe måge ved receptionen.

Receptionisten gav os gode råd om hvordan vi med sten i lommerne på hores badeshorts kunne lokke delfinerne helt tæt på.

Vi spottede dem hurtigt fra land, så Tobias og far sprang i baljen med sten i lommerne - men lykkedes desværre ikke med at få dem til at svømme om benene på os før vi fik blå læber og måtte op og varme os.

Men vi spottede flere delfiner fra land 🐬😁

Video fra Christchurch til Curio Bay.

Getaway Te Anau (Formally Te Anau TOP 10 Holiday Park)

Vi lagde ud med formiddags is og kage til ungerne i caféen på Curio Bay, mens forældrene lagde lidt planer for de kommende dage.

Så med en lidt sen adgang blev resten af dagen brugt på at køre til Te Anau.

Og her mødte vi (endelig) hele to andre danske børnefamilier - så hele aftenen gik med at lege. Ellers har de andre danskere vi har mødt indtil nu stort set været danske pensionister - og selvom de har været søde, så er de bare ikke lige så sjove at lege med.

Cascade Creek Campsite

En dag med masser af storslået natur.

Vi forlod Te Anau og kørte op langs Lake Te Anau, videre igennem Eglinton Valley med stop ved Mirror Lakes og en lille gåtur i en mosbelagt skov ved Lake Gunn, og til slut lidt bjergkørsel over Mount Christina til Milford Sound.

Ved Milford Sound var vi på en sejltur rund i fjorden og var heldige at spotte en flok delfiner (Øresvin / Bottlenose Dolphin).

Efter sejlturen tog vi turen tilbage (Milford Sound er en “dead end”) og stoppede for enden af Lake Gunn ved Cascade Creek Campsite.

Eglinton Valley

Mirror Lakes

Cascade Creek

Lake Gunn Walk

Queenstown Holiday Park & Motels Creeksyde

3 grader viste termometret da vi vågnede i morges - men sikke nogle smukke omgivelser! En hurtig stående morgenmad i solen og så afsted mod Queenstown.

Vi ankom tidlig eftermiddag, smed camperen på campingpladsen og gik ned i byen. Købte en pizza og satte os i solen på esplanaden, med Lake Wakatipu på den ene side og en stor legeplads på den anden. Og der tilbragte vi resten af eftermiddagen :-)

Vi er ret vilde med stemningen her. Den oser af action - ski om vinteren og og alle mulige fede vand-, land- og luftaktiviteter om sommeren. Så vi tre “store” lavede drømmescenarier om vores liv her med masser af penge, ingen bekymringer og de vildeste fritidsaktiviteter og biler - men de to “små” gav den på den store klinge på legepladsen.

Lørdag gik vi en lille formiddagstur i byen inden vi blev hentet af Carolina og Mark og kørt til Skippers Creek hvor den stod på riverrafting.

Vejen igennem Skippers Canyon stammer fra tiden hvor man fandt guld i floden, så på vejen så vi lidt “levn” fra den tid og blev lidt klogere på historien.

EDIT: Og så blev billederne fra selve turen “fremkaldt”...

Vi havde strålende sol og var de eneste på floden - så vi havde alle fem en mega fed og sjov eftermiddag og følte os meget heldige. Flere billede og video følger - men her er lidt fra telefonen til at starte med.

Basen er i øvrigt et gammelt bungy jump sted, 103 meter fra broen til venstre for Nanna og ned til floden.

Nu er der et på 130 meter et andet sted - så her springes der ikke længere fra, for hvem gider det næst højeste. Men så kunne vi bruge det til omklædning :-)

Glentanner Holiday Park Mount Cook

Efter et par ærinder i Queenstown kørte vi mod Mount Cook.

Vi holdt frokost- og ispause ved en lille legeplads. Skøn natur at køre rundt i.

Vores plads i Glentanner Holiday Park for foden af Mount Cook.

Hvor resten af dagen gik med en svømmetur i søen, aftensmad, dødbold med hele familien og et slag 500.

Bowyers Stream

Første stop for dagen var Hooker Valley for foden af Mount Cook, \240hvor vi gik en del af Hooker Valley Track. Det blæste en del og vi skulle over to hængebroer - det var vi fire som syntes var mega sjovt - den sidste (Nanna), not so much ;-)

Herefter kørte vi til Lake Tekapo der, ligesom Lake Pukaki, har noget helt ekstremt lyseblåt vand. Har holdt vi er langt stop, med sen frokost, aftensmad, is, dårligt men ubegrænset wifi og legeplads.

Efter is kørte vi videre mod Athurs Pass som er destinationen i morgen og gjorde stop for natten ved Bowyers Stream, Mount Somers.

Avalanche Creek Shelter

Vi ankom efter mørkets frembrud, så det er jo altid lidt spændende hvad man vågner op til :-) Her var der nu meget lækkert.

Vi gjorde kage/kaffe stop i Springfield på en hyggelig cafe med en legeplads ved siden af.

Og så videre mod Arthur’s Pass med fin udsigt på vejen.

Ud på eftermiddagen var vi fremme ved Avalanche Creek Shelter, Arthur’s Pass.

Som ligger lige overfor helikopter landingspladsen. Fy for fa’en - det job må jeg have en dag!

Franz Josef Top 10 Holiday Park

Vi startede dagen i Arthur’s Pass med en lille gåtur til et vandfald, for lige at røre stængerne lidt inden den stod på laaaang køretur.

Børnene er efterhånden godt trætte af gåture og køreture. Tobias vakler lidt mellem at have hjemve og bare gerne ville hjem til familie, venner og skole - og på den anden side ikke være helt færdig med at rejse. Det er snart længe siden Sofie startede sit nedtællingsregskab i sin dagbog, så hun er helt afklaret - det kan kun gå for langsomt med at komme hjem. Og Karla, ja så længe der er nogen som gider lege, så er hun fløjtende ligeglad hvor i verden hun er (og hvis der ikke er nogen som gider lege, så leger hun bare med sig selv). Nanna og jeg, vi har det nok lidt ligesom Tobias, bare minus decideret hjemve.

Efter gåturen forlod vi passet og kørte over på vestsiden af øen. På vej gennem passet har landskabet ændret sig - fra tør og brun hede, til frodig og grøn regnskov. Vi holdt frokost- og indkøbsstop i Hokitika.

Og kørte sydpå til Franz Josef Glacier, ned lave skyer og regn.

Det regnede i løbet af natten, men var tørt næste formiddag, hvor vi gik turen op til selve gletsjeren, eller i hvertfald så tæt som man kan komme med børneben og uden helikoptertur.

Efter en sandwich kørte vi tilbage til byen og var en tur i hot pools - det var lækkert, også selvom de var kunstige.

Mens vi var der begyndte det at høvle ned ned regn - og det fortsatte resten af aftenen, der gik med mad og “røvhul” (kortspillet).

Marble Hill Campsite

Efter to nætter ved Franz Josef med overskyet vejr vågnede vi i dag på og kunne se hvor dejligt vi faktisk boede her.

Efter morgenmad og de snart velkendte “vi gør os klart til at trille videre rutiner”, pakke alle løse genstande væk, tømme spildevand og toilet samt fylde vandtanken - kørte vi (den obligatoriske halve time senere end planlagt) videre, nordpå igen. Det lyder måske som om vi er ved at være trætte af at rejse, det er vi bestemt ikke - men det er blevet “hverdag”.

Første stop for dagen var Shanty Town. En fin lille “by”, hvor vi kunne gå rundt og se hvordan man levede dengang man fandt guld på disse kanter. Og senere levede af skovbrug. Det var sjovt både for store og små - og for ungerne et tiltrængt afbræk fra naturoplevelser :-)

Efter Shanty Town gjorde vi stop i Greymouth, fik aftensmad og et slag rævhul.

Derfra tilvage mod øst til Marble Hill Campsite ved Lewis Pass, hvor vi stoppede for natten.

Kaikoura TOP 10 Holiday Park

Endnu engang vågnede vi op til en fin udsigt.

Herfra kørte vi til Kaikoura, hvor vi efter planen skulle have boet i to nætter og været ude at se hvaler. Vejret var ikke rigtig med os, hval safari turene virkede som noget turistet optrækkeri og campingpladsen var ikke noget at skrive hjem om - så det blev til en nat og så videre.

Tahuna Beach Kiwi Holiday Park & Motel

Efter en god café brunch, lod vi hvaler være hvaler og forlod Kaikoura (så må vi tage til Grønland og se hvaler).

Vi kørte til Nelson og en kæmpe-kilo-enorm campingplads. Med flere legepladser, hoppepude og minigolf - her bliver vi et par dage :-)

The Barn Backpackers 14 Harvey Rd, Marahau 7197, New Zealand

Vi kørte videre, en times kørsel, til Kaiteriteri og spiste morgenmad og kiggede på den ene af de to campingpladser vi havde udset os.

Herefter kørte vi til Marahau - og her blev vi på The Barn Backpackers, som bliver udgangspunkt for vores besøg i Able Tasman National Park.

Nanna gik sig en tur, pigerne legede og drengene lavede lektier.

Efter en nat med silende regn vågnede vi op til fint vejr. I dag onsdag tog vi med vand taxi ind/ud i Able Tasman National Park. Gik en fin tur og hyggede og badede på stranden inden vi blev hentet igen og sejlet hjem igen. En dejlig dag med alle mand i højt humør :-)

PS: Vi er endelig kommet lidt videre med videoerne, så nu er der også en fra Kangeroo Island.

PPS: Vi skriver også indimellem lidt fra tidligere på turen, så nogle af de gamle indlæg bliver opdateret med flere ord og billeder...

Wellington TOP 10 Holiday Park

Vi forlod Able Tasman og var efter tre timers kørsel i Picton, hvor vi tog færgen til Wellington på nordøen.

Så nu er vi her og klar til at udforske byen i morgen.

Vi lagde ud med er besøg på Te Papa Tongarrea (Museum of New Zealand). Kæmpe museum med forskellige faste udstillinger om historien, naturen, maui-kulturen osv. Og så var der en nyåbnet midlertidig udstilling om Slaget ved Gallipoli under første verdenskrig. Otte kæmpe voksfigurer som fortæller historien om otte forskellige menneskers oplevelse under krigen. Mega flot lavet! Og var hele baduljen gratis - vildt.

Og efter museums besøg fandt vi en granit hest og en lava hest, som der lige skulle leges på.

Tilbage på campingpladsen faldt vi over et elektrisk løbehjul, som drengene lige måtte afprøve.

Whakapapa Holiday Park

Fra Wellington kørte vi mod nord til Whakapapa Village som ligger i Tongariro National Park. Her ligger tre aktive vulkaner, som senest har været i udbrud i henholdsvis 2012, 2007 og 1975 - men altså virker helt rolige nu. De hedder Mt Tongariro, Mt Ngauruhoe and Mt Ruapehu.

Området kendes også som Mordor og Mt Doom :-) Men vi mødte altså hverken Lord Sauron, Gollum eller Frodo.

Vi overnattede i Whakapapa Holiday Park og efter en god nattesøvn tog vi på, ja du gættede rigtig, en lille vandretur i den skønne natur med flotte bjerge, fine vandløb og vandfald ;-)

Men vi havde nu faktisk en rigtig fin tur alle fem.

Blue Lake TOP 10 Holiday Park

Efter at have tømt toilet og spildevand samt fyldt frisk vand på vognen kørte vi mod første stop på dagens rute, Lake Taupo. Egentlig var tanken bare et is/kaffe stop mens vi lige så søen, som er New Zealands største. Men vejret var godt og vandet varmt så vi hoppede i badetøjet og endte med at bruge det meste af eftermiddagen der. Dejlig badning, picnic på stranden og så opdagede vi ved en tilfældighed at hvis vi i vandkanten borede vores fødder ca. 20-30 cm ned i sandet, så var vandet brændende varmt - det var sgu lidt sjovt.

Vi havde egentlig haft planer om også at skulle se på nogle af de vulkan/geotermiske fænomener der er i området - men har vi udskudt til i morgen i stedet. Så efter tre timers badning kørte vi forbi supermarkedet og fik handlet og så videre til næste stop som så blev Huka Falls.

Waikato River, der løber fra Taupo Lake og er NZ’s længste flod, går på et tidspunkt fra at være 100 meter bred til 15 meter og et fald på 20 meter - det skaber Huka Falls. 220.000 liter vand pr. sekund. Og flodens otte dæmninger og ni vandkraftværker genererer tilsammen ca. 15% af den strøm der bliver produceret i New Zealand.

Og så til campingpladsen, hvor resten af dagen bød på burgere, lektier og 500.

Hahei Holiday Resort

Vejret i dag var til morgenmad i det fri :-)

Og herefter kørte vi “lige rundt om hjørnet” til Rotorua og Te Puia for at se på geyser, mudderpøle og kogende vand ;-)

Efter nogle timers vandring mellem sprudlen, syden, boblen, sprutten og sprøjten i stanken af rådne æg (det var ikke så slem og det var ret spændende at opleve), spiste vi frokost inden vi kørte videre. 3 timer og 15 minuttter til Coromandel, hvor vi skal være i tre nætter på vores seaview plads på Hahei Holiday Resort.

Efter aftensmaden nappede ungerne lige en aften dukkert 👍

...

Første hele dag i Hahei bød på vask af bamsetøj, morgenmad med udsigt og bølgebrus og en tur til Hot Water Beach, hvor vi gravede hot tubs på stranden. Og vandet var blev nogle steder så varmt at det dampede - vildt!

Vi mødte en anden dansk familie med to børn på 9 og 6 år som vi hang ud med et par timer.

På vores anden hele dag i Hahei gik vi fra campingpladsen ud til Cathedral Cove hvor badede og legede på stranden. Og så gik vi tilbage igen og tog endnu en dukkert på vores egen strand :-)

Uretiti Beach DOC Campsite

I dag var en køre/handle dag, med sen afgang fra Hahei og sen ankomst til Uretiti Beach, der blot er et stop på vejen mod Bay of Islands, som bliver det sidste sted vi rigtig kommer til at opleve på vores tur. Nu lakker det virkelig mod enden. 😢/🤪/😄 Mixed emotions!

Paihia TOP 10 Holiday Park

En flot morgen og start på dagen. Efter veloverståede morgen-rutiner kørte vi mod Paihia.

Vi var fremme ved middagstid, og spiste frokost på campingpladsen, fik klaret lektier, ordnet hemmeligheder (der er jo en som snart har fødselsdag), fik vasket tøj og voksne.

Aftensmaden blev under markisen, lørdagsslik og 500 i camperen - og sådan fik den dag ben at gå på.

...

En af de ting vi har set og hørt meget om men endnu ikke oplevet er glowworms. Som egentlig ikke er orme men larvestadiet af en fungus gnat - og det er det organ som svarer til vores nyre som lyser et tydeligt blåt lys. De lever i huler rundt om i New Zealand. Ikke så langt fra hvor vi bor er har nogle efterkommere af en gammel maui høvding sådan en hule - Kawiti Glow Worm Cave. Der boede også to ål. Det var en sjov oplevelse. Foto og video forbudt.

Bagefter kørte vi ind til Paihia by, så os lidt omkring og spiste frokost.

Resten af dagen gik med hygge og afslapning på campingpladsen.

Og så har vi fået opdateret “Melbourne” med billeder, tekst og video.

...

Mandag holdt vi fødselsdag for Tobias.

Han blev vækket på behørig vis med flag og sang. Vi havde for nogle uger siden set nogle andre danskere fejre fødselsdag, så Nanna havde fået lov at arve nogle flag. Og Sofie havde selv klippe klistret et forleden. Og pigerne havde yderligere købt et new zealandsk plus nogle truthorn, så vi gik ikke ned på flag og fest 😁

Fuld brunch menu med æg, bacon, pølser, pandekager og hele molevitten - som fødselaren selv var med til at tilberede.

Vi havde aftalt ikke at have gaver med, men lidt gave skulle der være synes vi, så vi havde aftalt en tur på jetski. Det var fedt, syntes både far og søn!

Eftermiddagslapper tilbage på campingpladsen. Og så havde Karla givet et gavekort på middag til Tobias, så vi tog på restaurant og fik fødselsdagsmiddag om aftenen.

Orewa Beach Holiday Park

Vi er startet turen mod Auckland og flyet hjem. Sidste stop med overnatning i camperen bliver på Orewa Beach. Efter ankomst tog vi en slapper i solen inden vi gik igang med pakningen. Nu er det for alvor ved at gå op for os at eventyret snart er slut - for denne gang ;-)

Takeaway pizza på legeplads ved stranden, en aften-is og så på hovedet i seng.

I morgen venter en times kørsel til Auckland, aflevering af camper, taxi til lufthavnen. Herfra 10 ½ timer til Singapore. 3 timers layover. Og så de sidste 13 timer til København. :-)

Auckland Lufthavn

Bye bye New Zealand...

På en flot morgen, tog vi afsked med et flot land!

“Fritz” er afleveret med lidt over 5.000 kilometer på triptælleren. Så alt i alt giver det os en grand total på ca. 9.500 kilometer bag eget rat på de sidste tre måneder.

Og så tager vi hul på rejsen hjemad, ses om 26 timer og 45 minutter.

Airbus A380

Så er vi installeret på anden sal - desværre i den billige ende...

Singapore Changi Airport

3 timers pitstop i Singapore - med motion og ladning.