Cruise Halong Bay (2 dagen/1 nacht):

Zondagochtend rond 08:00 uur werd ik door de buschauffeur opgehaald om naar Halong Bay te gaan. Na een aantal uurtjes rijden was ik gearriveerd bij de haven, waar er een Nederlands gezin een praatje met mij begon te maken. Het bleek dat wij op dezelfde cruise waren ingedeeld. Eenmaal ingecheckt op de cruise vertrokken we richting de Halong baai met daarbij een heerlijke lunch. Wat een prachtig uitzicht was dat zeg! De eerste stop was bij de caves, waar er mooie figuren te zien waren, zoals een hartje of een love couple. De tweede stop was het zwemmen, heerlijk om even af te koelen. Even later startte het diner met heerlijke vis, fresh spring rolles, verschillende soorten groenten en de rijst niet te vergeten.. Na het diner begon de Karaoke avond. Tijdens deze avond kwam ik in contact met twee Amerikaanse stelletjes. Wat hebben we gelachen, heeeel veeel gezongen en gesproken met elkaar. Awesome! Onze gids genaamd Vàn wilde persé een Vietnamees lied voor mij zingen, wat over de liefde ging. Nou Vàn ik vind je een aardige jonge knul, maar dat gaat hem niet worden hahaha.

De volgende ochtend stond er om 06:00 uur Tai Chi op het programma. Een soort Oosterse vechtsport in combinatie met yoga. Ik stond netjes om 06:00 uur klaar, maar het was verdacht stil en er was niemand te bekennen. We zouden de Tai Chi op het bovendek van de cruise gaan doen, maar het regende echt keihard. Uiteindelijk vertelde de gids (die in het restaurant op de stoelen sliep, heel gewoon hier) dat het niet door ging, dus terug gegaan naar mijn bed. Om 07:00 uur werd er een heerlijk ontbijtbuffet klaargezet, waar ik de noodles en rijst alweer zag staan. Ik ben nog niet zover gekomen om dat ook al tijdens het ontbijt te eten, dus deze Hollandse jongedame heeft gewoon lekker toast met een eitje gegeten. De cruise ging verder en we kwamen aan bij de verhuur voor het kajakken. Zo ik voelde mijn armen wel hoor tijdens het kajakken, maar ook dit was weer prachtig! Na het kajakken hadden wij een kookcursus om zelf fresh spring rolles te maken: rijstbladen, sla, wortels, ei en vlees. Heerlijk, maar waarschijnlijk wel even later erg ziek van geworden). Rond 13:30 uur waren we bij de haven gearriveerd, waarna we direct op de bus stapten terug richting Hanoi. Rond 17:30 uur arriveerde ik bij mijn hostel. Ik ging direct naar mijn kamer, omdat ik erg moe was. \240Rond een uurtje of 20:00 uur begon de ellende wat aan bleef houden tot een uurtje of 01:00 uur. Laat ik het zo zeggen, het riool in Hanoi was bijgevuld. Ik voelde me \240behoorlijk ellendig. Nadat ik was flauwgevallen in de badkamer, werd ik in mijn eentje wakker op de tegels. Ik had pijn aan mijn neus en voorhoofd. Ik keek in de spiegel en zag bloed. Ik ben naar mijn bed gekropen met een natte handdoek die ik vervolgens op de wond op mijn neus legde. Ik was best wel bang, omdat ik helemaal alleen was en niemand kon mij helpen. Gelukkig viel ik al gauw in slaap.

Sapa tour (2 dagen/1 nacht):

Rond 05:30 uur ging mijn wekker, omdat ik om 06:30 uur door de buschauffeur werd opgehaald om richting Sapa te vertrekken. Rond 05:45 uur ben ik nog 1 keer naar de wc gerend, wat uiteindelijk de laatste keer was. \240Toch twijfelde ik om richting Sapa te gaan, omdat ik me zo’n slap vogeltje voelde. Uiteindelijk had ik toch besloten om te gaan ontbijten en richting Sapa te gaan. Ik ontmoette een Nederlands meisje genaamd Dominique. Zij vertelde dat ze ook richting Sapa ging diezelfde ochtend, wat een gezelligheid! Na een busrit van zes uur waren we gearriveerd in Sapa town. Hier hadden wij een heerlijke lunch. Na de lunch begon de hike van 14:45 uur tot 18:45 uur (12 km). Bepakt en bezakt met regenjas en poncho aan waren wij ready om te gaan hiken met de gids genaamd Zuzu. In het begin kwamen er drie Vietnamese vrouwen naast mij lopen. Ze vroegen: ‘what’s your name’, ‘where are you come from’ and ‘what’s your age?’. Dominique en ik begrepen er geen klont van waarom deze vrouwen meeliepen en zo dichtbij ons liepen. Zeker als je alleen reist ben je extra goed op je hoede. Nou ik kan je vertellen dat ik na tien minuten heeeel goed begreep \240waarom zij meeliepen met de tour. De paden waren zo nat en modderig, dat het echt onwijs glad was. Daarnaast moesten we bepaalde rivieren over, wat zonder hun hulp nooit was gelukt. Ik hoor de vrouwen nog zeggen: ‘slowly, Slowly Matjien (uitspraak Marijn is erg lastig voor hen, logisch)! De vrouwen hadden mooie, kleurrijke pakjes aan met kaplaarzen eronder. Eenmaal aangekomen bij een heel steil modderig pad, maakte ik een misstap en viel plons in de modder en op de stenen. De vrouw die mij hielp trok ik ook nog een stuk mee haha oeps! De vrouwen moesten lachen, maar hielpen mij om weer op te staan. Ik vertelde hen dat ik erg ziek was geweest vannacht en dat ik me erg slap voelde. Ze waren erg lief voor mij en hebben mij vaak geholpen op lastige stukken. De groep bestond uit elf personen, bestaande uit mensen from Italië, Spanje, Singapore, Hong Kong en Nederland. Wat hebben we gelachen met de groep. Ik had weer een lichte culture shock toen we door alle villages heen wandelden, zo anders allemaal dan in NL echt bizar! Uiteindelijk waren we om 18:45 uur in de prachtige homestay aangekomen, waarna ik een heerlijke douche heb genomen en heerlijk heb gegeten. Tijdens het eten kwam ik in contact met 2 meiden uit Singapore en 1 meisje uit Hong Kong. We hebben gekletst, alle foto’s van Sapa bekeken en gelachen om van alles en nog wat. Dominique en ik besloten om vroeg naar bed te gaan, aangezien het een zware dag was geweest en we de volgende ochtend weer verder gingen hiken. Wij lagen heel romantisch op een tweepersoonsmatras met een klamboe. De volgende ochtend stond er een heerlijk ontbijt klaar met zelfs pannekoeken en een soort chocolade pasta, LEKKA! Om 09:00 uur startte de hike richting Sapa town. We moesten veel stijgen, over hele modderige paden waar mijn schoenen letterlijk tot aan mijn enkels wegzakte in de modder en de paden weer erg glad waren. Ik werd geholpen door een Vietnamese vrouw van 60 jaar oud en een meisje van 5 jaar oud. Het meisje hield mijn hand vast. Dit was zo mooi om te zien! Eenmaal bij een rivier aangekomen, zag ik allemaal jongetjes van ongeveer 4/5 jaar oud met hun blote billen in de rivier spelen. Wat was dit een prachtig gezicht om te zien, die glimlach op hun gezicht en zo dankbaar met de kleinste dingen. Ik maakte mijn bergschoenen, sportlegging en regenjas schoon, aangezien dit onder de modder zat. De Vietnamese vrouwen en kinderen die mij hadden geholpen, kwamen naar mij toe om te vragen of ik een zelfgemaakt armbandje of tasje wilde kopen. Natuurlijk! Rond 13:00 uur waren we terug in Sapa town, helemaal bezweet, maar voldaan. Wat was dit prachtig zeg, zoveel indrukken, zulke lieve mensen en zulke mooie natuur. Na de lunch liep ik naar de vertrekplaats van de bus. Ik stapte in en dacht heeee krijg nou wat, dit is een nachtbus. Het zag er erg knus uit, je kon je kont niet keren en het was erg warm. Leuk om een keer te hebben meegemaakt, maar wat ging dit heen en weer en op en neer. Rond 22:00 uur was ik terug in mijn hostel in Hanoi, waarna ik snel in slaap ben gevallen.

Op dit moment zit ik in de bus richting Tam Coc, waar ik voor 2 dagen/1 nacht zal verblijven op een slaapzaal in een hostel. Ik ga de plaatsen Tam Coc en Ninh Binh bezoeken. Daarnaast zal ik de Mua cave en de lying dragon gaan bezichtigen. Ook staat er een boottocht richting Trang An op de planning (vanmiddag). Na Ninh Binh zal ik waarschijnlijk met de nachtbus richting Phong Nha veettemmen (Midden- Vietnam), waar ik in een prachtige homestay met uitzicht op de bergen zal verblijven (2 nachten/ 3 dagen), aangezien het 7 uur rijden is van Tam Coc naar Phong Nha.

Oké genoeg geluld. Tot snel!